Hej!
I torsdags tog Carolyn och jag bussen in till Katmandu, Hindou tog en annan buss från Gorsyang. Jag hade huvudvärk redan på morgonen och det ville inte riktigt släppa. Carolyn, Hindou och Bijaya gick ut och åt på eftermiddagagen, medan jag låg kvar på rummet. Vid 5-tiden började det kurra i magen och jag tänkte gå ut och äta momo. I grinden mötte jag baba på home stay och han tyckte att jag skulle följa med upp i köket och äta i stället och så blev det. En timme senare gick jag iväg för att ta ut pengar. Det finns inga bankomater i Chitwan och jag ville ha pengarna till dom fattiga innan jag kom tillbaka till Sirkhali. Klockan stod på 04:00 på fredagsmorgonen och 04:15 var Aama i köket och gjorde te. 04:40 vandrade Carolyn, Hindou och jag till busstationen. 05:30 lämnade bussen Katmandu mot Chitwan. Vi skulle ta den tidiga bussen från Katmandu för att slippa köerna vid ett vägarbete. Kl 10:00 var det stopp i tre timmar. Som tur var det i en by, så det blev lite juice, melon, sång och musik, men det var fruktansvärt varmt.

C7A3874F-37E9-4D08-8CFA-70918940D34E

Hela resan tog 11 tim. Väl framme kom det en toyotabuss med AC och hämtade oss. Så för första gången på 8 veckor fick jag uppleva AC i 5 minuter. Det blev incheckning och en dusch för att sedan förflytta mig till middagsbuffén. Efter middagen blev det information från våran guide ang morgondagen. Väckning kl. 06:00 och väckningen bestod av att en av personalen på hotellet gick runt och knackade dörr. Han gav sig inte för än man öppnat. Jag var redan vaken och uppe, så min dörr behövde han inte knacka på. 06:30 var det frukost och 07:00 satt vi i jeepen på väg till kanoterna. Träkanoter med platt botten.

59ECC93A-EDA2-4793-9477-D3A00B222600

Lite vingligt var det, så man fick inte göra några hastiga rörelser. Mellan 30-45 min gled vi sakta ner för floden mellan krokodilerna. Mängder med olika fåglar såg vi med. Det här är en bland få gånger jag saknar kameran där hemma.

68AFC213-3DB1-48A8-96E7-33AF144DCCD6IMG_5795IMG_5794IMG_5793

När vi kom fram var det dags för djungelvandring. Den blev jag inte imponerad av, det var nästan som att gå i skogen hemma.

A611CC78-2365-4906-8166-0A1F8A328F87

Vi vandrade förbi träningslägret för elefanter. Det fanns tre bäbisar som var riktiga busfrön och en av dom kunde vi klappa.

5DD91334-2E35-46DC-AA45-C9817E926B19

Vi vandrade vidare till hotellet. Klockan var nu bara 10:30 och lunchen var inte för än 12:00. Hindou ville gå in till byn och kolla lite, så jag följde med henne. Carolyn ville vila på rummet. 14:45 var det te och sedan elefantridning i djungeln. Nu äntligen var det den riktiga djungel, träd med lianer och tät vegetation. Elefanterna plöjde sig fram och knäckte stora grenar som tändstickor. På en av grenarna hängde det ett par glasögon. Elefantföraren bad elefanten att ge honom dom och det gjorde elefanten. Vid ett senare tillfälle tappade en kines på våran elefant linsskyddet till kameran och det plockade en annan elefant upp och räckte över, imponerande. I djungeln fick vi syn på en liten noshörning bland snåren och elefantföraren såg till att elefanten fick fart på benen. Vid en vattenpöl kom vi ifatt den.

9D972B75-4CC8-4DE0-87BE-012EC6526666

Elefantturen varade mellan 1,5-2 tim. Efter det åkte vi iväg till en annan flod där guiden hade fått reda på att det stod en stor noshörning. Vi vandrade tillbaka till hotellet, snabbdusch och middag. 19:30 bar det iväg till en lokal för dansuppvisning. 21:15 åter på hotellet. 06:00 var det väckning, frukost och sedan iväg till busstationen. Hotellet sköter allting så man hamnar på rätt buss. Hindou och Carolyn skulle till Katmandu och jag skulle till Devighat. Det fins en ort som heter Devghat (utan i) en dryg halvtimma utanför Chitwan. Någonstans mellan hotellet och busschaffören har informationen blivit fel. En halvtimma från Chitwan blev jag avsläppt på ett ställe för att fortsätta med en annan buss. Jag började fråga runt och mycket riktigt så skulle jag ta en buss in på en liten väg. Jag frågade om det låg i Nuwakotområdet, svarade dom att Nuwakot ligger åt ett annat håll, det hållet min buss just försvann åt. Efter tredje bussen som stannade fanns det en plats över och det var den här.

6F18F08A-3654-43CE-9121-E4916E68F056

Jag hade nära till dörren och kunde sträcka på benen och fota så mycket jag ville i alla fall.

56361A4E-F7EF-42B9-90F5-AB518A8BE301F8D993B5-1000-412F-A333-F09FEA2B37FC

Wi-fi systemet är nere i Nepal några dagar för service, så det blir inte så många bilder. Jag ser hur mina megabyte flyger iväg från sim-kortet. Dom har ett annat system i Nepal. Wi-fi sändaren sitter på en mast på berget, inte i fönstret som hemma i Sverige. I morgon blir det avsked från mina barn. 😥